zondag 5 augustus 2007

Moosability's 7 werkpunten

Bloggen is een kunst, maar het valt wel aan te leren. Om het onder de knie te krijgen test ik alle truken van de foor uit op de moosability blog.

En het werkt ;-). Ik heb meer dan 10 subscribers, wat een geweldig resultaat. Maak kennis met de 7 killer moosability werkpunten.
  1. Focus op subscribers
    Bij een blog draait alles om de lezers. Lezers hebben is goed, subscribers hebben is beter. Subscribers keren terug, ze krijgen telkens een boodschap als je een nieuw artikel publiceert! Abonneren op jou feed moet het toppunt zijn simplicability. RSS is the key. Schrijf je in op de feed en je bent een moosability fan ;).

    Ik gebruik feedburner om te kunnen zien hoeveel mensen zich al omgedoopt hebben tot moosability fans.

  2. Gebruik lijstjes
    Het zou iets te maken hebben met de linker en de rechter hersenhelft. Maar maakt dat uit? Ik dacht het niet.
    Mensen kicken op lijstjes en daar kan je gebruik van maken. Nen top 5 is te bondig, nen top 10 ietskes te lang. Gebruik daarom nen top 7 om mega web2.0 over te komen.

  3. Gebruik web2.0 websites
    Web 2.0 websites zijn funky en handig. Hun focus ligt op de gebruiker of de gemeenschap van gebruikers. Youtube, Flickr en Pownce zijn daar goede voorbeelden van. Wat is er leuker dan je foto's of video's te publiceren, je vrienden online te organiseren of bestanden te delen? Wat is nog leuker? Ze allemaal met elkaar linken natuurlijk. Op die manier kunnen lezers zien waar je allemaal mee bezig bent.

  4. Verwijs naar bronnen
    Vertellen waar je de mosterd vandaan haalt heeft zijn voordelen. Je komt betrouwbaarder over bij het publiek en mensen kunnen er van bijleren.

  5. Verwijs naar andere blogartikels
    Verwijs naar gerelateerde onderwerpen binnen jou blog. Zo blijven de mensen langer hangen. Bij wijze van voorbeeld verwijs ik daarom naar mijn eerste blogartikelje over de geboorte toast. Ik had toen nog heel wat te leren, maar je zag toen het talent al ;)

  6. Vertel een verhaal
    Je kan met een verhaal een boodschap goed verpakken. Verhaaltjes werken in op onze emoties. Mensen houden ervan en vooral van verhalen over heldendaden.
    Af en toe durf ik wel eens iets schrijven over het leven. Alleen vergeet ik meestal om de moraal van het verhaal erin te verwerken.Onlangs hielp ik een vrouw met hoogtevrees. Daar linkte ik het vallen en de vrees aan mijn tegenvallende examen resultaat. Ik krijg er nog tranen van in mijn ogen, oooh zo schoon.

  7. Maak reportages
    Oei, deze techniek heb ik nog niet in praktijk omgezet.Maar ik weet wel dat het werkt. Jef deed het al heel goed met zijn reeks over het rapport.

    Als ik nu eens start met een reportage over het huwelijk? Awel we hebben nen deal.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

kijk Frank, ik wil wel subscriben, maar ik snap er geen jota van, weet niet waar klikken of wat invullen, misschien voeg je beter een handleiding toe voor dummies?
moes

Frank Gielen zei

@moes : hahahah als zelf de pieter da kan ;)