dinsdag 27 november 2007

Saaie presentatie tips

Ik heb zonet één van de saaiste presentaties van mijn leven ondergaan. Gelukkig waren er broodjes voorzien. Maar zelfs in deze barre omstandigheden zie ik licht in de duisternis.

Hier komen Frank's mega optimistische saaie presentatie tips.

  1. Geniet van een fikse portie mentale rust
    Denk rustig na over interessantere zaken. Time is money, dit is de gelegenheid om wat tijd terug te winnen. Een boodschappenlijstje, een idee voor een blogartikel, een gedichtje , ... de mogelijkheden zijn onbegrensd.

  2. Leer hoe het niet moet
    Presenteren is een kunst. Je merkt dat het tempo van de presentatie genoeg vooruit moet gaan. Laat het klakkeloos voorlezen van curusmateriaal over aan de oldschool teachers. Praktijkvoorbeelden geven is niet verboden.

  3. Wees creatief
    Laat de artiest in jou nog eens bovenkomen. Een fraaie impressie van de presentator of een uiting van je onderbewuste werkt bevredigend. Dit is de ideale gelegenheid om nog eens je tekenkunsten boven te halen.

  4. Leer iets bij over jezelf
    Ik heb tijdens de presentatie mijn zelfcontrole danig op de proef gesteld. Al bij al heb ik mij nog redelijk gedragen. Een onafhankelijk observator zag het volgende gebeuren:
    • Frank smeet geen boeken richting presentator (er waren er geen aanwezig)
    • Hij at slechts vier broodjes uit verveling
    • Hij zei maar drie keer dat het tempo gerust wat hoger mocht
    • Frank heeft maar drieëntwintig keer gezucht
    • Hij speelde maar twee keer met de micro.
      -"Bonjour micro!" en
      -"Ist nog niet gedaan?"
    • Mr. moosability rolde slechts twaalf keer met zijn ogen, zomaar eventjes zijn persoonlijke record.

Geen opmerkingen: