Gisteren heb ik voor het eerst een usability goeroe over de schreef zien gaan. Ik heb hem op een usabilitity foutje kunnen betrappen.
Ik volg de artikels van copyblogger op de voet. In één van zijn artikels schreef hij over the-sexy-side-of-online-content-text-formatting, oftewel de usability van je blogteksten. Het is niet enkel de inhoud die belangrijk is, de layout maakt ook uit. Een sexy opmaak kan wonderen doen, rrrrrr.
Allemaal uiterst interessant, maar hij maakte de fout zich te vergissen. Hij zei dat je best schreefloze (sans-serif) lettertypes gebruikt voor de titels van je blog en schreefvolle voor de teksten ervan. Dat zou zogezegd vlotter lezen.
FOUT! Voor boeken zou dit wel eens durven kloppen, maar voor documenten die via het net te bewonderen zijn, klopt dit niet.
Uitleg : de schreef is dat kleine frutselke dat onder en bovenaan de eindjes van de letterkes hangt. De bedoeling is om jou ogen te begeleiden zodat je meer woorden per minuut kan lezen en verwerken. Het probleem met het web is dat computerschermen dit niet goed ondersteunen. Pixels zijn niet fijn genoeg en daardoor ziet de schreef er wat broebeliger uit. Als gevolg haalt ze jou leessnelheid naar omlaag. Boeh!
Bron : copyblogger.
woensdag 4 juli 2007
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten