zaterdag 22 november 2008

Trainstation spotting

Ik vind foto's trekken belangrijk. Sommige foto's zijn van onschatbare waarde. Hoog tijd om mijn fotografische kennis wat bij te schaven. Daarom las ik onlangs het meesterwerk fotografie voor dummies. Na een poos kreeg ik de indruk dat het boek toch al een beetje gedateerd was. Zeker na het lezen van deze passage:

"Binnenkort komen er ook digitale toestellen op de markt. Hiermee kan je foto's verzenden via email, dat is elektronische briefwissseling."

Maar de theorie en de voorwaarden om geslaagde foto's te trekken, zijn tijdloos: besteed veel aandacht aan de achtergrond en het licht. Licht verandert immers voortdurend van kleur en intensiteit. (Denk maar aan ochtendlicht, middagzon, avondschemer, mistige dag, lentezonnetje, schaduwspel, guur herfstweer.... )


Oefening baart kunst, trek daarom vaak en overal foto's. Ik koos het ontwakende station van Leuven als eerste prooi. Sniper gewijs schoot ik enkele leuke foto's in het ochtendduister. Trainstation spotting noemen ze dat.

5 opmerkingen:

SARAenDANIEL zei

Leuke kleuren en compositie! Alleen jammer van de ruis in uw eerste en trillingsonscherpte in uw tweede foto. Maar dat komt meer dan waarschijnlijk door uwe DSC-N2?

Moosability zei

De ruis is omdat het klepke vanvoor niet meer goed afsluit. Op de lens ligt een dikkere laag smegma dan op een doordeweekse odol.

Trillings probleem : Ik ben de jongste niet meer ;) Daarbij werk ik zonder statief en zonder flits. Op de koop toe duwden andere pendelaars mij voortdurend in de rug, terwijl ik rustig foto's wou trekken.

Excuses excuses excuses, ik weet het

Anoniem zei

ik heb dat boek dan ook gekocht voor het digitaal tijdperk, lieve zoon : )
mooie foto's!

Anoniem zei

Neenee, ik bedoelde ni het smegma :-) digitale ruis, komt door hoge iso en die sony's zijn daar precies extra gevoelig aan (ik heb er ook zo één liggen, weet je nog...).

En als het op trillingen aankomt, zijn we plots allen de jongste niet meer, hehe, das ook niet erg eigenlijk hoor. Je deed het idd zonder statief, dus...

Anoniem zei

Zeer leerrijk. Ik moet dringend ook eens zo'n boek raadplegen. Ik vind als leek of course de foto's zeer ok.