vrijdag 28 december 2007

Duurzame jongens die bouwers

Ik vind mezelf toch een beetje een groene jongen. En als je een bouw aan het voorbereiden bent, kan het absoluut geen kwaad om de groene alternatieven eens op een rijtje te zetten. Maar, ik mag dan wel aan het milieu denken. De zwaar mentaal gestoorde kapitalist in mij wil ook niet in de steek gelaten worden.

Lees : -"What's in it for me?"


Wat zijn de opties en hoe ver ga je daar in?
  • warmtepomp
  • vloerverwarming
  • zonnepanelen
  • beter isoleren
  • veel glas op de zuidkant
  • regenwater gebruiken om de WC's te door te spoelen
  • eigen rietveld om water te zuiveren
  • hoogrendements condensatieketel
  • een groen dak steken
  • leidingen met warm water niet te lang maken
  • super isolerend glas gebruiken
  • niet te veel prullekes in de bouw steken
  • ...
De contra's
Er is steeds een prijskaartje aan verbonden. Duurzaam bouwen vraagt soms zware investeringen. Die zich soms terugverdienen, soms niet.

De pro's
Hoe duurzamer je bouwt, hoe meer premies je opstrijkt. Dat is geld dat rechtstreeks terugvloeit in de pocket. Daarbij wordt energie met de dag duurder. Als een warmtepomp drie vierde van je warmte gratis uit de grond haalt, is zo een grote investering misschien toch het overwegen waart? We spreken hier over een investering 20000 à 30000 sneuro.

Hoe beter je huis geïsoleerd is, hoe minder euro's de deur, het dak of de koudebruggen uitvliegt.

Ik heb al heel wat informatie gevonden over milieu bewust bouwen en isoleren op energiesparen.be.

Geen opmerkingen: